Alla inlägg den 1 januari 2011

Av julia♥ - 1 januari 2011 16:45

Min kameraväska innehåller inte överdrivet mycket saker, typ det nödvändigaste.


*Nikon D90

Min första egna systemkamera, har haft den i cirkus ett år nu och vi är numera oskiljaktiga. Jag älskar honom, min trogne följeslagare.


Plus: Jag gillar det stora displayen på 3tum, älskar tyngden och det är jättebra grepp på den. Bra bygg och Bildkvalité, kan filma i HD.

Minus: Det enda jag inte gillar med den är att avtryckarknappen går att snurra på, har ju ingen som helst inverkan på kameran men det är ack så störande...

Pris: Mellan 8- 9000:- (Endast hus.)



*Nikkor AF-s DX 18-105/3.5-5.6G ED VR

Funkar helbra som allround- objektiv, men kanske mest till typ rese/miljö och minnesbilder typ. Det är det jag har fotat i stort sätt alla bilder som finns här på bloggen med.


Plus: Följde med som kitobjektiv när jag köpte kameran så det var billigt, snabbt autofokus, zoom.

Minus: Tycker inte om att det är en rörlig bländare (dvs. att vid 105mm kan du inte välja en bländare på 3.5) jag vill kunna välja sånt själv. Högljudd autofokus.

Pris: 2800:- (ej som kitobjektiv.)


*Tamron AF Dl ll SP 60MM F2,0 Makro

Denna skönhet är den nya medlemmen i familjen, detta är pappas objektiv, alltså inte mitt egna. Men han är snäll och låter mej låta det allt som oftast!


Plus: ÄLSKAR DEN STORA BLÄNDAREN! ljusstarkt och skarpt.

Minus: Har inget att säga på den här punkten än så länge.

Pris: 5000:-


*Nikon 80-200 F2.8 ED, Skjutzoom.

Detta objektiv är ovärderligt. Funkar till allt från miljö till porträtt, extremt mångsidigt!


Plus: Riktigt skarpa, Mycket för pengarna, Bra byggkvalité 

Minus: Lite seg autofokus, saknar ett stativfäste. (finns inte pga. skjutzoomen.)

Pris: Mellan 5.000- 12.000:- (sprillans nytt 20.000)


*Nikkor AF-S 24-120MM F/4G

Kompakt och mångsidigt! Fett skönt att hålla i.


Plus: Ljusstarkt, riktigt bra vibrationsredigering!

Minus: finns inget negativt med detta!!

Pris: 10.000:-





Sen så har jag lite tillbehör också:

UV- filter till båda objektiven.

Batterigrepp MB-D80

Fjärrutlösare Nikon ML-L3

Stativ Velbon DF 60

Väska Nikon original

Bordstativ Manfrotto Digi 709B





Ovido - Quiz & Flashcards